Algemene Voorwaarden.
Ces clauses sont en néerlandais. Chaque partie déclare maîtriser cette langue suffisamment pour comprendre les clauses. These conditions are in Dutch. Every party understands this language enough to understand the conditions. Diese Bedingungen sind in Niederlandisch. Jede Vertragspartei versteht diese Sprache und damit die Bedingungen ausreichend.
ART. 1. DEFINITIES
Met Jonghof wordt bedoeld: BV Jonghof Accountants, rechtspersoon met zetel te 8000 BRUGGE, SINT JORISSTRAAT 33/0.01, RPR Gent afdeling Brugge, gekend in de KBO onder nummer BE0825738036. De Klant is eenieder met wie Jonghof in een contractuele relatie staat of komt te staan. De Consument is iedere Klant die natuurlijke persoon is en die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen. De Partijen zijn Jonghof en de Klant samen. De Voorwaarden zijn onderhavige algemene voorwaarden. Een Overeenkomst is de combinatie van de Voorwaarden met bijzondere voorwaarden, waarbij Jonghof en de Klant partij zijn.
ART. 2. DE ALGEMENE VOORWAARDEN
2.1. De Voorwaarden zijn als kaderovereenkomst toepasselijk op de totstandkoming, uitvoering en beëindiging van alle Overeenkomsten tussen Partijen, vanaf de aaBVaarding van de Voorwaarden. Zij zijn op aaBVullende wijze ook toepasselijk op de Overeenkomsten die eerder werden aangegaan. Indien van enige bepaling wordt afgeweken in een bijzondere overeenkomst (bestelbon, werkorder, opdrachtbrief...), dient dit uitdrukkelijk en wederkerig te gebeuren en doet zulks geen afbreuk aan de toepasselijkheid van de overige bepalingen.
2.2. Dat Jonghof een clausule die in haar voordeel werd gestipuleerd vrijwillig niet toepast of afdwingt, betekent geenszins afstand van recht.
2.3. De Consument dient de Voorwaarden uitdrukkelijk te aaBVaarden. Behoudens kennelijk tegenbewijs aaBVaardt de andere Klant ze, indien niet uitdrukkelijk, impliciet door o.m. een aanbod te aaBVaarden of factuur te betalen waarop zij staan vermeld, of door ze niet binnen een redelijke maar korte termijn te protesteren vanaf de ontvangst ervan.
2.4. Partijen kiezen voor deze Voorwaarden en komen overeen dat de algemene voorwaarden (in ruimste zin) van de Klant niet op de Overeenkomsten toepasselijk zijn, tenzij zij uitdrukkelijk door Jonghof worden aaBVaard en/of zij door Jonghof werden aaBVaard voorafgaandelijk aan de aaBVaarding door de Klant van deze Voorwaarden, in welk geval de algemene voorwaarden van de Klant wel toepasselijk zijn op de Overeenkomsten waarbij Jonghof deze heeft aaBVaard (strikte interpretatie), zij het op ondergeschikte en aaBVullende wijze, bij conflict tussen bepalingen hebben deze Voorwaarden voorrang. De Klant doet afstand van haar eigen clausules die de toepassing van deze Voorwaarden in andersluidende zin beperken of uitsluiten. Er zal dan ook geen wederzijdse opheffing van voorwaarden plaatsvinden.
ART. 3. AANBOD EN AABVAARDING
ART. 3.1. INFORMATIE VERSTREKKEN
De Klant verbindt zich ertoe steeds alle hem gekende informatie en documenten, nuttig of nodig voor de optimale uitvoering van de diensten van Jonghof, tijdig mee te delen. Jonghof dient de volledigheid, juistheid en betrouwbaarheid van deze informatie niet te verifiëren. De Klant zal Jonghof informeren over elke wijziging en evolutie die zich voordoet dewelke enige iBVloed zou kunnen hebben op de diensten. Jonghof is niet aansprakelijk voor schade die zou voortvloeien uit onjuiste of oBVolledige informatie verstrekt door de Klant. Schade en vertraging wegens het niet tijdig meedelen van nodige informatie en stukken en sleutels is ten laste van de Klant.
ART. 3.2. OFFERTE
Algemene brochures, prijslijsten, catalogi, website en dergelijke zijn louter indicatief en verbinden Jonghof niet. Zij maken geen aanbod uit. Offertes binden Jonghof gedurende een termijn van 2 weken vanaf de opsteldatum, voor zover zij door de Klant voorbehoudloos worden aaBVaard. Deze aaBVaarding dient uitdrukkelijk te gebeuren, door de ondertekening en terugzending door de Klant van de offerte. Tot aan deze aaBVaarding door de Klant, kan Jonghof deze weliswaar ten allen tijde herroepen. De Klant dient offertes te controleren op fouten en na te gaan of het voorstel overeenstemt met zijn noden en wensen. Als de Klant de offerte aaBVaardt mits aanpassingen of voorwaarden, of slechts gedeeltelijk, of buiten de voormelde termijn, heeft de offerte haar bindende kracht verloren en geldt deze aaBVaarding als een aanbod van de Klant aan Jonghof. Bij aanbod van de Klant aan Jonghof, komt de Overeenkomst tot stand: indien Jonghof het aanbod van de Klant uitdrukkelijk aaBVaardt, of indien Jonghof het aanbod van de Klant impliciet aaBVaardt door de uitvoering te starten, of indien Jonghof aan de Klant een (nieuwe) offerte opmaakt die door de Klant voorbehoudloos wordt aaBVaard. Een offerte omvat enkel wat er uitdrukkelijk in staat vermeld, zolang de voorraad strekt, en geldt enkel voor de ene opdracht waarvoor zij werd opgemaakt, zonder te binden voor andere of volgende (aaBVragen tot) samenwerkingen. Zij dient op dat vlak strikt te worden geïnterpreteerd. Alle noodzakelijke of bijkomend gevraagde werken of kosten waarvoor niet uitdrukkelijk prijs werd gegeven, zijn ten laste van de Klant. Zo zijn veiligheidsmaatregelen die worden opgelegd en die niet bekend zijn op het moment waarop de offerte wordt overhandigd, niet inbegrepen in de offerteprijs. Zelfs bij absoluut forfait kunnen meerwerken en meerkosten met alle middelen van recht worden bewezen en aangerekend. Alle bedragen zijn excl. BTW, behalve indien anders vermeld. BTW, belastingen en andere taksen, tegenwoordige of toekomstige, zijn steeds ten laste van de Klant.
ART. 4. PRIJS
ART. 4.1. ALGEMEEN
Facturen zijn contant betaalbaar, in EUR. Het betreffen steeds brengschulden.
De prijs wordt betaald in één keer, nadat de prestaties zijn uitgevoerd door Jonghof. Recurrente prestaties worden periodiek gefactureerd, in principe per kwartaal. Jonghof blijft gerechtigd om de Klant tussentijdse facturen te zenden op andere tijdstippen naar keuze, volgens de vordering van de prestaties. Jonghof is gerechtigd de opstart of voortzetting van haar prestaties uit te stellen tot na de betaling, oBVerminderd andere rechten. Jonghof mag de periodiciteit van haar facturen aanpassen indien de omvang van de gepresteerde werkzaamheden of de grootte van het aan te rekenen bedrag zulks verantwoorden.
ART. 4.2. NIET INBEGREPEN
Prijzen dienen strikt te worden geïnterpreteerd. Al wat niet uitdrukkelijk is vermeld als inbegrepen, is niet inbegrepen. Wat niet is inbegrepen maar wel geleverd, zal worden aangerekend aan marktconforme prijzen (marginale toetsing). Tenzij anders aangegeven, zijn reis- en verblijfskosten niet inbegrepen. De eventuele BTW, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de Klant. Indien een BTW-tarief toepasselijk of gewijzigd wordt vóór de facturatie van het saldo, wordt de prijs van de nog te factureren werken en te leveren goederen overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. In elk geval nooit inbegrepen in de prijs zijn door te rekenen publicatie- of gerechtskosten & andere mogelijke uitgaven voor rekening van de Klant in de uitoefening van het mandaat.
Wanneer Jonghof verplicht is informatie met betrekking tot de Klant aan te leveren, bijvoorbeeld aan een regelgevende instantie of in een juridische procedure, zal de Klant Jonghof vergoeden voor deze prestaties en kosten, alsook de honoraria en de kosten van de raadslieden van Jonghof, gemaakt om aan dergelijk verzoek, vereiste of procedure te voldoen, voor zover Jonghof geen partij is in het verzoek, de vereiste of de procedure in het kader waarvan om informatie wordt verzocht of voor zover de handelingen van Jonghof zelf ook niet het voorwerp zijn van zulk verzoek, vereiste of procedure.
ART. 4.3. OVERUREN
Indien Jonghof prestaties dient te verrichten buiten de kantooruren, in weekends of in vakantieperiodes, ingevolge een tijdelijke dringendheid die te wijten is aan de Klant of aan het specifieke dossier, is Jonghof gerechtigd de prijs voor deze specifieke prestaties naar redelijkheid te verhogen.
ART. 4.4. INDEXATIE
De prijzen van Jonghof kunnen door Jonghof jaarlijks, op 1 januari, worden geïndexeerd. De aan de index aangepaste prijs zal berekend worden door de toepassing van de volgende formule: (basisprijs x nieuw indexcijfer) / aaBVangsindexcijfer = nieuwe prijs. De elementen van deze formule worden omschreven als volgt: Basisprijs = de prijs die volgt uit de Overeenkomst. AaBVangsindexcijfer = het gezondheidsindexcijfer van de maand januari van het jaar waarin de Overeenkomst werd gesloten. Nieuw indexcijfer = het gezondheidsindexcijfer van de maand december van het afgelopen jaar.
ART. 4.5. LAATTIJDIGE OF OBVOLLEDIGE BETALING
4.5.1. Elke schuld die op de vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft door de Klant die geen Consument is, zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling, een interest van 8% per jaar opbrengen, te rekenen vanaf de vervaldag tot aan de dag van de betaling alsook een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd maken van 10% op de bij de vervaldag openstaande hoofdsom, met een minimum van 150 euro per hoofdsom, oBVerminderd het recht om een hogere schade te vorderen, en oBVerminderd het recht op vergoeding van de gerechtskosten (waaronder de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding) en uitvoeringskosten.
4.5.2. Indien de Klant een Consument is, zal een interest verschuldigd zijn aan de rentevoet conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (i.e. de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten, zoals gedefinieerd door artikel 2 van die wet). Dit vanaf de eerste kalenderdag die volgt op de dag waarop een eerste herinnering aan de Consument wordt verzonden, indien de schuldeiser een KMO is.
Tevens zal in dat geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn als volgt: 20,00 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150,00 euro; 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 euro is; 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2.000,00 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 euro is.
Deze interesten zijn slechts opeisbaar en het schadebeding is pas verschuldigd na een ingebrekestelling op duurzame drager onder de vorm van een eerste herinnering conform art. XIX.2. WER en na het verstrijken van de respijttermijn die dit wetsartikel voorziet, als de Consument zijn schuld binnen deze termijn niet heeft betaald.
Dit betreft de kosten van minnelijke iBVordering en laat oBVerminderd het recht op vergoeding van de kosten van gerechtelijke iBVordering zoals gerechtskosten (waaronder de toepasselijke rechtsplegingsvergoeding) en uitvoeringskosten.
De eerste ingebrekestelling is kosteloos. Vanaf een tweede ingebrekestelling kan hiervoor een kost worden aangerekend van 7,50 euro vermeerderd met de op het ogenblik van de verzending geldende portokosten.
4.5.3. Elke schuld die op de vervaldag geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft door Jonghof zal vanaf ingebrekestelling dezelfde interesten en schadebeding blootstellen, berekeningsvoet weliswaar verminderd met twee procent (per jaar, bij interesten). Deze vergoeding ligt iets lager, gezien Partijen menen dat het economisch risico van Jonghof bij wanbetaling door de Klant vaak hoger ligt dan omgekeerd. De Klant aaBVaardt deze vergoedingen en werkwijze als gelijkwaardig.
4.5.4. Bij het geheel of gedeeltelijk onbetaald blijven van een vervallen schuld van de Klant, worden alle nog niet vervallen schulden van de Klant onmiddellijk opeisbaar. Betalingen na vervaldatum zullen eerst aangerekend worden op interesten, schadebeding, gerechtskosten en uitvoeringskosten, en daarna pas op de hoofdsom. De door de Klant verschuldigde rente wordt jaarlijks gekapitaliseerd.
4.5.5. Partijen verklaren wederkerig dat bovenstaande vergoedingen geen onevenwicht doen ontstaan, niet onevenredig zijn aan het nadeel dat door de andere Partij kan worden geleden, en niet te boven gaan aan de schade die zij bij aaBVang van de Overeenkomst konden vaststellen, in geval van wanprestatie door de andere Partij.
ART. 4.6. HOOFDELIJKHEID
Indien de dienstverlening plaatsvindt in opdracht van meerdere personen, zullen al deze Klanten hoofdelijk en ondeelbaar gehouden zijn tot betaling van de betaling van de erelonen, kosten en vergoedingen, en dit ongeacht aan wie Jonghof haar factuur heeft gericht. Ook wie een bestelling plaatst met verzoek deze aan derden in rekening te brengen, is hoofdelijk en ondeelbaar gebonden.
ART. 5. LEVERING
ART. 5.1. PLAATS EN INONTVANGSTNEMING
Levering gebeurt op de zetel van Jonghof. Het risico gaat over op de Klant van zodra zij deze in ontvangst kan nemen. De Klant is ertoe gehouden de levering mogelijk te maken. Indien levering op verplaatsing is afgesproken moet de Klant ervoor zorgen dat de leverplaats op normale wijze bereikbaar is.
ART. 5.2. LEVERINGSTERMIJN
5.2.1. Er gelden geen specifieke levertermijnen, levering gebeurt binnen een redelijke termijn.
5.2.2. Uitdrukkelijke termijnen zijn vastgelegd in werkdagen. Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende tenminste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.
5.2.3. De leveringstermijn begint te lopen op de eerste werkdag die volgt op het punt waarop overeenstemming is bereikt over alle commerciële en technische details, Jonghof over alle noodzakelijke gegevens beschikt, aan alle noodzakelijke voorwaarden voor uitvoering is voldaan, en de overeengekomen betaling is ontvangen indien toepasselijk.
5.2.4. Alle gevallen van overmacht, of vertraging veroorzaakt door de Klant (zoals wijzigingen in de opdracht) of door derden (incl. leveranciers), verlengen de leveringstermijn, zonder recht op vergoeding.
5.2.5. De termijnen voor levering of uitvoering zijn onderhevig aan vele factoren, zoals de tussenkomst van derden. Partijen komen overeen dat deze termijnen indicatief zijn, die door Jonghof in de mate van het mogelijke en naar redelijkheid worden gehanteerd en gerespecteerd. Een afwijking ervan is niet per definitie een wanprestatie en geeft de Klant dus niet per definitie het recht enige schadevergoeding te eisen of het contract eenzijdig te beëindigen. De Klant verklaart dat dit indicatief karakter, in redelijkheid, de manier is waarop ook hij wil afspreken en geenszins is te aanzien als het eenzijdig bepalen of wijzigen van deze termijnen door Jonghof.
ART. 5.3. VERTRAGING
5.3.1. Indien wel een strikte leveringstermijn wordt bepaald in de bijzondere voorwaarden zal de Klant de beëindiging ervan alleen kunnen eisen indien Jonghof in gebreke werd gesteld haar verplichtingen binnen een redelijke termijn, aangepast aan de omstandigheden, uit te voeren, met dien verstande dat de Klant geen enkele schadevergoeding van Jonghof kan eisen indien de uitvoering van de verplichting alsnog binnen deze redelijke termijn is geschied.
5.3.2. Indien Jonghof ook niet in die redelijke termijn kon leveren, zal Jonghof aan de Consument een interest verschuldigd zijn ten titel van enige schadevergoeding, berekend op de waarde van de niet geleverde goederen of prestaties, aan dezelfde interestvoet die de Consument verschuldigd is bij laattijdige betaling. Partijen achten deze vergoeding lastens Jonghof gelijkwaardig.
De Klant die geen Consument is, dient zijn schade te bewijzen, doch de eventuele vergoeding is beperkt tot de bedragen die door Jonghof aan een Consument zouden zijn verschuldigd in dezelfde situatie. Het overschrijden van de termijn voor levering of uitvoering ontslaat hem niet van de verplichting tot afname van de goederen of prestaties.
ART. 5.4. LEVERINGSKOST
Levering is niet inbegrepen in de prijs. Zo Jonghof levert buiten haar zetel, gebeurt dit aan marktconforme regieprijzen, discretionair te beoordelen. Alle goederen reizen (m.i.v. lossen) voor rekening en op risico van de Klant
ART. 6. MATERIAAL
Materiaal (goederen, bestanden, …) van Jonghof dat zich bij de Klant bevindt, blijft eigendom van Jonghof en mag enkel door Jonghof worden gebruikt. Materiaal dat door de Klant aan Jonghof ter beschikking wordt gesteld: Jonghof is niet verplicht dit materiaal te bewaren, de terbeschikkingstelling gebeurt in elk geval steeds op risico van de Klant, indien Jonghof toch kosten van bewaring maakt zal dit worden doorgerekend aan de Klant.
ART. 7. INTUITU PERSONAE
ART. 7.1. OVERDRAGEN OVEREENKOMST
Jonghof levert haar prestaties uitsluitend ten behoeve van de Klant. Derden kunnen aan de verrichte werkzaamheden en de resultaten daarvan geen rechten ontlenen. Het geheel of deels overdragen of in pand geven, door de Klant aan derden, van de Overeenkomsten met Jonghof of de rechten en/of plichten die hier rechtstreeks of onrechtstreeks uit volgen, is niet aan Jonghof tegenstelbaar wanneer dit gebeurt zonder diens voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming. Overdracht van plichten ontslaat in elk geval nooit de Klant, behoudens indien dit ondubbelzinnig blijkt uit de voormelde toestemming. Partijen komen overeen dat het Jonghof wel steeds toegelaten is de Overeenkomsten, of de rechten en/of plichten die hieruit volgen, over te dragen of in pand te geven aan derden. Ook wanneer de Klant een Consument is, behalve wanneer zijn garanties door de overdracht geringer kunnen worden.
ART. 7.2. ONDERAANNEMING EN SAPITEURS
Het is Jonghof steeds toegestaan om bij de gehele of gedeeltelijke uitvoering van haar verbintenissen samen te werken met derden (eigen toeleveranciers, onderaannemers en specialisten). De samenwerking is op dat vlak niet intuitu personae.
ART. 8. AANSPRAKELIJKHEID
ART. 8.1. MIDDELEBVERBINTENISSEN
Jonghof verbindt zich uitsluitend tot middeleBVerbintenissen, zelfs bij andersluidende rechtspraak of gebruiken in gelijkaardige casussen, behoudens wanneer dwingend recht zich daartegen uitdrukkelijk verzet.
ART. 8.2. EXONERATIE
Jonghof is enkel aansprakelijk voor schade ingevolge haar opzet, haar zware fout of die van haar aangestelden (bij B2C ook die van haar lasthebbers) of, behoudens overmacht, het niet-uitvoeren van haar essentiële (B2B) of voornaamste (B2C) verbintenissen. Haar aansprakelijkheid is per schadegeval beperkt tot eenmaal het bedrag van de voor de uitvoering van de opdracht afgesproken of werkelijk gefactureerde prijs (hoogste van de twee). Indien het een recurrente opdracht betreft, is dit eenmaal het bedrag van de erelonen die aan de Klant werden gefactureerd gedurende de twaalf maanden die het schadeverwekkende feit voorafgaan, of vanaf het begin van de uitvoering van de opdracht indien deze korter is dan deze termijn. Zulks in elk geval met als maximum de werkelijke tussenkomst van de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van Jonghof, eventuele franchise ten laste van de Klant. In de B2C-relaties steeds zonder afbreuk te doen aan de wettelijke aansprakelijkheid van Jonghof bij overlijden of lichamelijk letsel van de Consument ten gevolge van een doen of nalaten van Jonghof. Indien meerdere schadegevallen voortvloeien uit dezelfde fout, worden zij aanzien als één schadegeval. Jonghof kan nooit aangesproken worden voor indirecte schade, zoals doch niet beperkt tot, financiële en commerciële verliezen, winstderving, verhoging van kosten, storing van de planning, storing in de software, verlies van de verwachte winst, kapitaal, cliënteel, e.a.
ART. 8.3. OVERMACHT, IMPREVISIE EN HARDSHIP
Overmacht is de situatie waarin de uitvoering van de Overeenkomst door Jonghof geheel of gedeeltelijk, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden buiten de redelijke controle van Jonghof. Imprevisie is elke verandering van omstandigheden, buiten de redelijke controle van Jonghof, die de uitvoering van de prestaties van Jonghof ernstig bemoeilijkt en/of aanleiding geeft tot disproportionele schade aan haar belangen. Er hoeft bij overmacht of imprevisie geen oBVoorzienbaar, ontoerekenbaar en/of oBVermijdelijk karakter te zijn of worden bewezen (met dien verstande dat Jonghof zich niet op overmacht of imprevisie kan beroepen wanneer deze het gevolg is van eigen opzet of zware fout van zichzelf of haar aangestelden of lasthebbers, of van het niet uitvoeren van essentiële verbintenissen). Jonghof zal de andere Partij binnen een redelijke termijn verwittigen van de overmacht of imprevisie. Jonghof is niet gehouden tot het nakomen van enige verbintenis die door overmacht en/of imprevisie wordt gehinderd. Bij imprevisie heeft Jonghof het recht te eisen van de andere Partijen dat, met goede trouw, alternatieve billijke clausules worden onderhandeld die de imprevisie remediëren. Bij overmacht of imprevisie langer dan zes maanden, opeeBVolgend, is Jonghof gerechtigd de ontbinding van de Overeenkomst te vragen of zelf in te roepen zonder aansprakelijkheid en zonder plicht tot enige schadevergoeding. Ook bij overmacht in hoofde van de Klant, langer dan zes maanden, opeeBVolgend, is Jonghof gerechtigd de ontbinding van de Overeenkomst te vragen of zelf in te roepen zonder aansprakelijkheid en zonder plicht tot enige schadevergoeding. Imprevisie kan door de Klant niet worden ingeroepen, de Klant vindt dat, gezien een hoger economisch risico bij Jonghof, niet kennelijk onevenwichtig.
ART. 8.4. VRIJWARING
8.4.1. Indien de Klant één van zijn verbintenissen niet nakomt en als gevolg hiervan een derde een vordering heeft ingesteld of dreigt in te stellen tegen Jonghof en/of haar aangestelden en medewerkers, dan zal de Klant Jonghof en/of haar aangestelden en medewerkers schadeloos stellen en vrijwaren voor alle verlies, schade, uitgaven en aansprakelijkheid die hier rechtstreeks of onrechtstreeks uit volgt.
8.4.2. De boveBVermelde beperkingen van aansprakelijkheid gelden ook bij aansprakelijkheid in hoofde van Jonghof ten aanzien van derden, ingevolge de samenwerking met de Klant. De Klant vrijwaart Jonghof voor elke hogere aanspraak vanwege die derde.
ART. 9. KLACHTEN
De Klant formuleert klachten binnen de volgende termijnen, bij gebreke waaraan de levering en/of facturatie is aaBVaard (1) algemene klacht of zichtbaar gebrek: binnen acht dagen na de levering en/of prestatie, (2) verborgen gebrek: binnen acht dagen na de ontdekking van het gebrek indien de Klant aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken (3) facturatie: binnen veertien dagen na verzending van de factuur.
Om ontvankelijk te zijn dienen rechtsvorderingen door de Klant te worden ingeleid binnen een korte en redelijke termijn na het formuleren van een ontvankelijke klacht, met een maximum van een jaar vanaf (1) de levering en/of prestatie bij zichtbaar gebrek (2) de ontdekking bij verborgen gebrek (3) verzending van de factuur bij betwisting factuur. Dit behoudens kortere wettelijke termijnen.
Gelet op o.m. de aard van de leveringen en de sector, aaBVaarden Partijen deze termijnen als redelijk.
ART. 10. EXCEPTIE VAN NIET-UITVOERING
Bij het in gebreke blijven van de Klant tot de tijdige en correcte nakoming van één of meer op hem rustende verplichtingen ten aanzien van Jonghof, ondanks de naleving door Jonghof van haar opeisbare verplichtingen, kan Jonghof de nakoming van haar verdere verplichtingen t.a.v. de Klant geheel of deels schorsen, totdat de Klant al zijn verplichtingen voldeed. Partijen komen overeen dat dit recht ook geldt voor verplichtingen uit andere overeenkomsten (werf- of dossieroverschrijdend). Alle kosten en lasten voortvloeiend uit zo’n opschorting (bvb.: staan- en opslagkosten) zijn ten laste van de Klant en dienen meteen te worden voldaan. De Klant ziet af van eender welke vergoeding ingeval Jonghof hierbij een interpretatiefout maakte, behoudens opzettelijke of zware fout. Bij dit artikel wordt onder Klant verstaan: de Klant en zijn verbonden ondernemingen, en onder Jonghof: Jonghof en haar verbonden ondernemingen. Jonghof is niet verplicht haar verplichtingen eerst op te schorten, alvorens het einde van de Overeenkomst in te roepen.
ART. 11. RETENTIERECHT
Jonghof behoudt zich het recht voor om de afgifte te weigeren van de goederen die haar werden toevertrouwd of die door haar worden vervoerd of behandeld, tot de algehele betaling van alle aan Jonghof verschuldigde bedragen, zelfs zonder dat deze bedragen rechtstreeks betrekking moeten hebben op de ingehouden goederen. Er kunnen stockagekosten worden aangerekend. Van zodra het retentierecht wordt ingeroepen, gaat het risico (voor zover zich dat bij Jonghof bevond) weer over op de Klant. T.a.v. de Consument geldt dit retentierecht niet wanneer zijn betalingsweigering gestoeld is op een vaststaande wanprestatie of gebrekkige uitvoering door Jonghof.
ART. 12. EIGENDOMSVOORBEHOUD
Diensten en goederen waarvan werd afgesproken dat de eigendomsrechten overgaan op de Klant, blijven eigendom van Jonghof tot de volledige betaling van de hoofdsom door de Klant. Alle risico’s zijn wel ten laste van de Klant vanaf de levering. Het is Jonghof toegestaan om op de vervaldag onbetaalde goederen terug te halen zonder voorafgaande toestemming van de Klant.
ART. 13. DUUR EN EINDE VAN DE OVEREENKOMST
ART. 13.1. ALGEMEEN
Voor het leveren van recurrente prestaties, dewelke in de bijzondere voorwaarden worden verduidelijkt, wordt een Overeenkomst afgesloten voor een onbepaalde duur. Zij kan ten allen tijde worden opgezegd door elke Partij, mits de naleving van een opzeggingstermijn van voor zover het eerste jaar verlopen is, drie maanden. Alle Partijen verklaren dat zij deze termijn redelijk vinden. De opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de schriftelijke opzegging werd verzonden. Jonghof is gerechtigd om tijdens de opzeggingsperiode minstens een vergoeding te facturen die pro rata gelijk is aan wat werd gefactureerd tijdens de twaalf maanden voorafgaand aan de opzegging, indien de werkelijke prestaties lager zouden uitvallen.
Daarnaast kunnen in de loop van de Overeenkomst ook 'ad hoc' prestaties worden afgesproken, die niet zijn inbegrepen in de recurrente prestaties gedurende een onbepaalde duur. Behoudens indien uitdrukkelijk anders overeengekomen, ontstaat omtrent die prestaties geen samenwerking van bepaalde of onbepaalde duur, ook niet door het opeeBVolgend bestellen en uitvoeren van meerdere gelijkaardige en/of samenhangende prestaties. Indien toch in bijzondere voorwaarden werd bepaald dat het leveren van ook deze prestaties recurrent zal zijn, gelden de regels van de overige recurrente prestaties inzake duur en beëindiging.
ART. 13.2. ONTBINDING
13.2.1. Bij eenzijdige verbreking door de Klant is inzake de niet-recurrente prestaties een verbrekingsvergoeding verschuldigd van 30% van de prijs van de niet geleverde prestaties.
Bij eenzijdige verbreking door de Klant is inzake de recurrente prestaties een verbrekingsvergoeding verschuldigd die gelijk is aan de vergoeding die zou zijn gefactureerd gedurende een opzegging, pro rata berekend op basis van de prijs van de prestaties die werden gefactureerd de twaalf maanden voorafgaand aan de verbreking. Indien de Overeenkomst nog geen aaBVang had genomen, bedraagt de verbrekingsvergoeding wat deze prestaties betreft 0 euro.
Deze vergoedingen zijn forfaitair begroot maar onder voorbehoud van bewijs door Jonghof van hogere schade. Partijen verklaren, gelet op hun bijzondere voorwaarden, de eigenheid van de sector, de prestaties en de planning van Jonghof, dat zij deze tarieven voldoende evenredig vinden aan het nadeel dat Jonghof kan lijden.
Afgesproken success fees blijven verschuldigd na afloop van de samenwerking, indien het gewenste resultaat alsnog wordt bereikt.
13.2.2. Zo de verbreking gebeurt door Jonghof zal de Klant recht hebben op een vergoeding, forfaitair begroot als volgt: Is Jonghof voornamelijk afnemer van prestaties: zelfde vergoeding als bij verbreking door de Klant. Is Jonghof voornamelijk leverancier van prestaties: 70% van de vergoeding bij verbreking door de Klant. De Klant erkent deze puur forfaitaire vergoeding als redelijk en als gelijkwaardig, ook waar zij iets lager kan zijn dan de vergoeding bij verbreking door de Klant. Voor de Klant zijn o.m. vaak minder indirecte kosten verbonden aan deze samenwerking.
13.2.3. Bij verbreking van een deel van de Overeenkomst, heeft de andere Partij de keuze om ofwel de schadevergoeding pro rata toe te passen, dan wel tot volledige verbreking te besluiten wanneer gedeeltelijke uitvoering redelijkerwijs niet mogelijk, nuttig of rendabel is.
ART. 13.3. ONMIDDELLIJKE BEËINDIGING
Jonghof kan de Overeenkomst onmiddellijk beëindigen bij het niet nakomen door de Klant van zijn verbintenissen en/of zo de voortzetting van de professionele samenwerking onmogelijk wordt. Worden door Partijen daaronder ook begrepen: omstandigheden die de onafhankelijkheid van Jonghof in het gedrang brengen en/of die de uitvoering van de beroeps- en deontologische regels onmogelijk maken, WCO, procedure van ontbinding, kennelijk oBVermogen of faillissement van de Klant. Deze beëindiging zal worden aanzien als verbreking door de Klant en de regels daaromtrent toepasselijk maken.
ART. 14. SCHULDVERGELIJKING / NETTING
Jonghof heeft het recht om schuldvorderingen tegenover de Klant te compenseren met eventuele vorderingen van de Klant tegenover Jonghof, ook na samenloop of na overdracht en verpanding van schuldvordering overeenkomstig artikel 14 van de wet van 15 december betreffende financiële zekerheden. Omgekeerd is het de Klant niet toegestaan zijn schuldvorderingen tegenover Jonghof te compenseren met eventuele vorderingen van Jonghof, tenzij de Klant een Consument is.
ART. 15. NIET-AFWERVING
Zolang minstens één Overeenkomst loopt, en tijdens een periode van twee jaar vanaf de beëindiging van de laatst lopende Overeenkomst, ongeacht de reden van beëindiging, verbindt de Klant zich er toe geen enkel personeelslid of zelfstandige medewerker van Jonghof, betrokken bij de uitvoering van een Overeenkomst, rechtstreeks of onrechtstreeks in dienst te nemen of deze werkzaamheden te laten uitvoeren buiten het kader van een overeenkomst tussen Jonghof en de Klant, behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van Jonghof. De overtreding van dit verbod zal aanleiding geven tot een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan éénmaal het jaarlijks brutoloon van de afgeworven medewerker, oBVerminderd het recht van Jonghof om hogere schade te bewijzen en hogere vergoeding te vorderen.
ART. 16. VERJARING EN VERVAL
Alle aanspraken van de Klant jegens Jonghof moeten oBVerwijld in rechte worden ingesteld, en in elk geval binnen de zes maanden vanaf het ogenblik waarop de Klant het feit dat de aanspraak deed ontstaan, ontdekte of redelijkerwijs had moeten ontdekken, tenzij de wet kortere of de Overeenkomst andere termijnen voorziet. Zulks op straffe van verval en oBVerminderd langere termijnen uit andere toepasselijke rechtsbronnen.
ART. 17. PRIVACY EN GDPR
De Klant geeft de uitdrukkelijke toestemming aan Jonghof om alle gegevens, nodig voor de opdracht, inclusief bijzondere persoonsgegevens (art. 8 en 9 GDPR), te verwerken in het kader van de samenwerking voor één of meer doeleinden. Voor meer details verwijst Jonghof naar haar privacy policy.
ART. 18. INTELLECTUELE EIGENDOM
Jonghof behoudt alle intellectuele eigendomsrechten en afgeleide rechten, rechtstreeks of onrechtstreeks in verband met haar dienstverlening en het resultaat van haar dienstverlening, en behoudt ook de eigendomstitel van haar werkdocumenten. De Klant zal een niet-exclusief gebruiksrecht verwerven op het product van de diensten in haar tastbare vorm door betaling van de erelonen en kosten van Jonghof. De overdracht van de intellectuele rechten kan enkel blijken uit een expliciet geschreven overeenkomst en kan niet voortvloeien uit bvb. het feit dat het creatieproces voorzien werd in de opdracht of dat dit creatieproces speciaal werd vergoed, noch uit de overdracht van het product van de dienstverlening. Jonghof is gemachtigd tot het gebruik, de ontwikkeling en het delen van kennis en ervaring opgedaan tijdens en n.a.v. de dienstverlening, behoudens voor zover verboden door de wet of door dwingende op haar toepasselijke deontologische regelgeving. Behalve indien een specifiek exclusiviteitscontract werd afgesloten, heeft Jonghof het recht om haar intellectueel en/of creatief werk opnieuw te gebruiken. Het is de Klant niet toegestaan om de door Jonghof opgestelde intellectuele werkzaamheden en hun producten, ongeacht in welke vorm, zonder haar voorafgaande schriftelijke toestemming, zelf of met behulp van derden, te verveelvoudigen, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken, anders dan in het kader van de aan Jonghof toegekende opdracht.
ART. 19. SPLITSBAARHEID, MATIGING EN NIETIGHEID
Indien zou blijken dat een bepaling van de Voorwaarden of een Overeenkomst in rechte geheel of gedeeltelijk ongeldig, nietig of overdreven is, komen Partijen overeen dat deze bepaling automatisch herleid zal worden, en/of dat Partijen of de rechtbank (ambtshalve of op verzoek) deze bepaling zullen herleiden, tot hetgeen wettelijk maximaal toegestaan is en/of de ongeldige of nietige of overdreven bepaling zal vervangen alsof zij er steeds in de gemilderde en/of geldige versie heeft gestaan, een geldige versie die het dichtst aanleunt bij de werkelijke en oorspronkelijke bedoeling van de Partijen. Deze bepalingen blijven dus bindend voor het maximaal gedeelte ervan dat wettelijk toegelaten is. Indien meer ondergeschikt toch tot nietigheid van een clausule moet worden besloten en het zelfs voor de rechter niet mogelijk blijkt in een vervangende geldige clausule te voorzien, zal dit niet de nietigheid van de overige bepalingen tot gevolg hebben (behalve wanneer het gehele artikel, respectievelijk de gehele overeenkomst, zonder die clausule niet meer kan blijven voortbestaan).
ART. 20. BEVOEGDHEID EN RECHTSKEUZE
Op alle rechtsverhoudingen tussen Partijen is uitsluitend het Belgisch recht toepasselijk. De geschillen rond deze rechtsverhoudingen behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de Belgische rechtbanken van het rechtsgebied waar Jonghof haar zetel heeft, tenzij Jonghof er de voorkeur aan geeft het geschil elders aanhangig te maken in België. Indien de Klant een Consument is, zijn de rechtbanken die zijn aangewezen door artikel 624, 1°, 2° en 4°, van het Gerechtelijk Wetboek bevoegd. Partijen kiezen het Nederlands als taal voor de rechtspleging.